Spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) porządkują plany inwestycyjne w zakresie rozbudowy krajowej infrastruktury kolejowej na Śląsku. Ustalono podział odpowiedzialności za inwestycje: północna część połączenia Katowice – granica państwa pozostanie w gestii PKP PLK, a południowa - CPK. Punkt przecięcia obu inwestycji to Mikołów. Dzięki synergii działań kolej po wielu latach ma wrócić do Jastrzębia-Zdroju.
Utrzymujący się od 2022 r. roku chaos planistyczny doprowadził do równoległego przygotowywania przez obie spółki niezależnych, konkurencyjnych wobec siebie inwestycji. Ze względu na nieskoordynowanie tych przedsięwzięć istniało ryzyko eskalacji kosztów i opóźnień w realizacji kluczowych dla kraju projektów transportowych. Doszło nawet do złożenia
doniesienia do prokuratury z powodu braku koordynacji obu zadań.
Współpraca PLK i CPK
– Spółka PKP PLK odpowiedzialna za północną cześć połączenia Katowice – granica państwa, porozumiała się ze spółką CPK, która będzie budować zupełnie nową infrastrukturę w nowym śladzie, czyli południowy odcinek – powiedział Piotr Malepszak, Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Efektem tego jest spójny plan realizacji inwestycji kolejowych, który przełoży się na uruchomienie ponad 100 pociągów dobowo na odcinku od Piotrowic w kierunku Mikołowa, a dalej w kierunku sprawnego połączenia miast nie mających dobrego połączenia kolejowego z Katowicami, czyli Wodzisławia, Rybnika czy Jastrzębia-Zdroju największego miasta w regionie, które nie ma obecnie dostępu do sieci kolejowej – dodaje.
Dzięki współpracy CPK oraz PKP PLK dokonano rewizji założeń inwestycyjnych w regionie Śląska oraz uzgodnień w zakresie dalszej realizacji rozbudowy sieci kolejowej. Ma ona bazować na wynikach prognoz ruchu oraz analizach regionalnych uwarunkowań przestrzennych.
– W efekcie wspólnych działań oraz podjętych decyzji kończymy wieloletni spór i wprowadzamy racjonalne rozwiązanie infrastrukturalne, które przyniesie mieszkańcom województwa śląskiego szybkie, komfortowe i nowoczesne połączenia kolejowe, przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko i społeczności lokalne – powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
CPK będzie kontynuować realizację linii Kolei Dużych Prędkości na południe od Mikołowa, zapewniając nowoczesne połączenia m.in. dla Rybnika, Żor, Wodzisławia Śląskiego oraz Jastrzębia-Zdroju. W tym ostatnim oraz w Żorach powstaną również nowoczesne centra przesiadkowe, a w mniejszych miejscowościach, takich jak Świerklany, Godów czy Mszana, wybudowane zostaną przystanki kolejowe.
Realizacja inwestycji pozwoli znacząco skrócić czasy przejazdu na trasach Katowice-Mikołów z 20 min do 10 min, Katowice-Żory z 90 min do 20 min, Katowice-Rybnik z 45 min do 24 min, Katowice-Wodzisław Śląski z 60 min do 38 min oraz Katowice-Jastrzębie-Zdrój z minimum 60 min (samochodem) do 35 min. Należy zaznaczyć, że obecnie Żory oraz Jastrzębie-Zdrój nie posiadają bezpośrednich połączeń kolejowych z Katowicami.
Kolej wróci do Jastrzębia-Zdroju
Dzięki wspólnym inwestycjom CPK oraz PKP PLK mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają dwie stacje kolejowe i połączenia m.in. z Wodzisławem Śląskim, Rybnikiem, Żorami, Mikołowem, Katowicami oraz dalszymi miejscowościami na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Mieszkańcy Żor zyskają możliwość szybkiej podróży do takich ośrodków jak Jastrzębie-Zdrój, Mikołów, Katowice, a także dalszych miejscowości na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Krakowa.
W ujęciu międzyregionalnym mieszkańcy wszystkich wymienionych miejscowości otrzymają możliwość znacznie szybszego dojazdu m.in. do Warszawy.
Przygotowując inwestycje w województwie śląskim, na etapie prac studialnych CPK przeprowadziło szereg spotkań konsultacyjno–informacyjnych z udziałem mieszkańców i władz lokalnych. Spółka utrzymuje stały kontakt z mieszkańcami, właścicielami nieruchomości oraz władzami samorządowymi.
– Dziś styl dyskusji o inwestycjach kolejowych na Śląsku jest zupełnie inny niż wcześniej. Dlatego emocji jest mniej, a więcej rzeczowej rozmowy i dialogu – mówi Piotr Kuczera, Prezydent Miasta Rybnik. – Dobrze, że wybrzmiewa głos ministerstwa, ale ważne jest też to, że wsłuchujemy się w głosy mieszkańców. Rozwój systemu kolejowego na Śląsku jest kluczowy dla procesu transformacji i rozwoju gospodarczego regionu.
Katowice – Ostrawa w sieci TEN-T
Proces projektowy zakłada ograniczenie liczby przejmowanych nieruchomości. Planowane jest uruchomienie Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN) dla tej inwestycji, który przewiduje korzystne warunki zbywania nieruchomości na rzecz inwestora. Wszystkie obecnie realizowane procedury środowiskowe będą kontynuowane, co pozwoli uniknąć opóźnień i zapewni kontynuację inwestycji na stabilnych podstawach.
Nowa linia Katowice – granica państwa – Ostrawa jest istotnym elementem europejskiej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i ma kluczowe znaczenie dla rozwoju węzła kolejowego Katowic oraz całego województwa śląskiego. Nowa linia kolejowa nie tylko znacząco skróci czasy przejazdu pomiędzy miastami regionu, ale także umożliwi szybkie połączenia międzynarodowe z Pragą, Wiedniem, Bratysławą czy Budapesztem.
Ścisła współpraca pomiędzy CPK a PKP PLK w zakresie planowania inwestycji przybliża realizację spójnej wizji rozwoju sieci kolejowej w województwie śląskim.